Ana içeriğe atla

Türkiye ve Aile Hekimi Bilgi Yönetim Sistemleri (AHBYS)

Türkiye'de bana göre en çok dert çeken mesleklerin başında önce Aile Hekimleri gelir ardından Bilişim çalışanları.Sıkıntılar benzer olsada elbette kazançlar bir değildir.Zira aile hekimleri işleri meşakatlide olsa bilişimcilere göre daha fazla para kazanırlar.Şimdi ben bunu dedim ya Aile Hekimleri odaları istermisiniz birleşerek bildirge yayınlasınlar ve vay sen misin bunu diyen diyerek yazdıklarıma beni pişman etsinler...

Konumuz bu değil efendim ....Ayrıca tamda hem bilişimcileri ve hemde doktorlarımızı ilgilendiren Türkiyede geliştirilmiş Aile Hekimliği Bilgi Yönetim Sistemleri uygulamalarından ve bu üretici firmaların bilgilerinden bahsedecekken...Anlaşıldığı üzere bu blogta Aile Hekimi Bilgi Yönetim Sistemi AHBS yazılımları ve üretici firmaları yine bildiğimiz ölçüde bahsedeceğimiz bir blog olucak ...

Aslında bakarsanız bu tür yazılar yazmak konusunda biraz endişeliyim.Zira en son HBYS (Hastane Bilgi Yönetim Sistemleri) konusunda yazdığım o yazı üzerinden 1 Sene geçmesine rağmen halen tartışılıyor.Umarım başımıza bir iş gelmez.Ama olsun bazı bilgileride paylaşmak lazım.En azından bu programları kullananlar yada bu tür programların varlığından habersiz bilişim çalışanlarımızı bilgilendirmiş olabiliriz.Bu tür paylaşımlarıda hala ücretsiz yapıyor olmamda benim gerçekten uslanmaz bir idealist olduğumu gösteriyor sanırım .Evet nereden başlayalım şu malum AHBS yazılımları ve firmalarına... dilerseniz önce bir genel tanım yaparak projelerin çıkış noktalarını ve daha sonrasında ise üretici firmalarla ilgili bir kaç küçük not yazalım.. Evet giriş konuşmamızıda yaptıktan sonra şimdi devam edebiliriz.


Benim bu programlara ilgim çalıştığım sağlık sektöründe yazılım geliştiren bir firmada analist olarak çalışırken Aile hekimliği sistemlerinin analizini çıkartmaya çalışmakla başladı.Çıkarmaya çalışmak diyorum çünkü bu uygulamalar gerçekten en az bir hastane otomasyonu kadar zordu. Düşünün ki kısaca ; 6-49 - Kadın izlem -Çocuk izlem - Gebe izlem - Obezite derken bir süre sonra işin sadece matematik formaayonuyla ilgilenmeye başlamıştım.İşin içine birde performans hesaplaması girdiğinde en son 40 sayfanın üzerinde not almış işi az biraz öğrenmiş ama hala nasıl bir yapı kuracağımı hala anlamış değildim.Web servisleri ve sağlık bakanlığı tarafına girdiğimde artık Aile Hekimliği yazılımının resmi daha belirgindi..Son kullanıcı tarafında aile hekimleri ile görüşüyor ve piyasada, en azından bulunduğum bölgede daha yaygın AHBS Aile Hekimleri yazılımları hakkındaki görüşleri dinliyor bunlarıda not ediyordum.Çoğu doktor bu yazılımların tek ekran üzerinde herşeyi görmeliyim ve muayane işlemim benim için 10 dakikayı geçmesin, kendi tabirleri ile çat çat reçeteyi yazalım bitsin diyordu.Ayrıca ayrı ayrı açılan pencereleride pek sevmiyorlardı.Bu çalışmam yaklaşık 2 ay sürdü.Bense hani o günlerde Sağlık bakanlığı al sana bir ASM mobil hizmeti dahil tüm izlemleri yap dese yapar güzelde performans alırdım.Terminolojik olarak :) Peki ne oldu bu çalışmam elbette sonuçsuz kaldı. Çünkü çalıştığım firma Aile Hekimliği Yazılımını yazar geçeriz diye düşündüğünden karşılarında anlattığım bilgileri görüp duyunca bu iş için çok geç kalındığını anladı ve proje başlatılmadı.Yani buradan şu noktayı anlayabiliriz şuanda kullanılan her AHBS çözümü ciddi birer emek sonrasında ve Sağlık bakanlığının Aile Hekimleri uygulamasını devreye almasıyla başlamış ve devam etmiştir.Kısacası artık bu tür bir yazılım yazmaya karar vermek ve yeni bir AHBS yazarak piyasa girmek bana göre zaman kaybı yada ciddi bir maliyet gerektiriyor.Sözünü ettiğim analiz çalışmasında hangi firmaların yazılımlarını sahada izledim ve kullandım işte o küçük liste aşağıda...

Ahbs Yazılımları Üreticileri
NBYS - Uludağ Bilişim BURSA
GPTURK - Vega GEBZE
NEUREOOGLE - ANKARA
SABİS AHBS - MAVİAY YAZILIM ADANA
KARDELEN AHBS - KARMED- MERSİN

Ayrıca şu firmalarında Aile Hekimliği Bilgi Sistemleri mevcut
SİSOFT - SİSOFT FAMILY - ANKARA
AKGÜN - AKGÜN AHBS - ANKARA
PRESTİJSOFTWARE - ALTIVA - BURSA

Ama sakın hangisi daha başarılı diye sormayın.Türkiyede bundan çok daha fazla üretici bulunmakta ama  bu linklerden faydalanarak bilgiyi firma çağrı merkezi yada satış pazarlama departmanlarından almanız daha olası...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Firebird SQL Table oluşturma ve SQL komutları

2 nci  Firebird SQL veritabanı blogunda bu kez mevcut Firebird veritabanına ISQL ile bağlanmayı veritabanı nesnelerini oluşturmayı (create table), Kayıt eklemeyi (ınsert) ve kayıtları izlemeyi (show) ile önemli SQL komutlarını anlatmaya çalışacağım...

Firebird Veritabanı Nedir ? Nasıl Kullanılır

Firebird ücretsiz veritabanı kullanmaya ne dersiniz.Üstelik hiç bir süre ve veri sınırı olmadan kulağa hoş geliyor değilmi.Bu Blogta Borland açık kaynak interbase 6 sürümünden sonra ortaya çıkmış ve gelişimini sürekli sürdürmüş Firebird veritabanına bir göz atıcaz. İnternet üzerinde Firebird ile kaynağa çok sık rastlamazsınız artık bu blogtan Firebird ile ilgili bilgileri takip edebilirsiniz...

Asp.Net Access veritabanina resim ve nesne kaydetmek OLE Nesnesi

Ms Access ile ilgili geçmiş yazılarım arasında biraz vakit geçirmişseniz, Ms Access form uygulamaları yada veritabanı olarak kullanmayı sevdiğimi anlamışsınızdır. Birazdan size anlatmaya çalışacağım konu Ms Access veritabanı olarak kullandığımız bir Asp.Net Web projesinde resimleri ve dosyaları paket halinde veritabanının içine gömmek olacak.Neden bilmiyorum bu konuda Türkçe kaynak yok, merak etmeyin bu yazı size iyi gelecek...